EDUCAȚIA – TOP 5 LUCRURI CARE AR TREBUI SCHIMBATE

DESPRE ÎNVĂȚĂMÂNTUL ROMÂNESC | TIMP DE CITIRE: 6 min.

TOP 5 LUCRURI CARE AR TREBUI SCHIMBATE ÎN SISTEMUL ȘCOLAR

O UTOPIE ÎN EDUCAȚIA ROMÂNEASCĂ

5. Înființarea unor posturi de asistenți pentru profesorii debutanți

În timpul facultății, orele de practică sunt extrem de puține și total ineficiente. Ce proaspăt absolvent este capabil să gestioneze bine evoluția a zeci de elevi după patru ore de predare în facultate? Și asta vă spunem din proprie experiență.

Ar fi mai simplu, atât pentru un tânăr debutant să aibă ocazia de a lucra cot la cot alături de un om experimentat. Profesorului i-ar prinde bine, cu siguranță, o mână de ajutor.

Prima etapă în cariera didactică ar trebui să fie cea de asistent preuniversitar. După un examen serios se va face trecerea la rangul de profesor. Așa avem certitudinea că nici elevii și nici debutanții nu vor fi victime colaterale. În momentul de față, procesul de inițiere pe care-l urmează profesorii debutanți se numește definitivat. Se fac două inspecții pe an, se mănâncă bine și primesc un feedback general precum horoscopul.

Chiar și într-o fabrică de pantofi se monitorizează progresul constant pentru a te ajuta să fii cât mai eficient. Mai mult decât atât, profesorii asistenți ar putea fi cei care să lucreze suplimentar și individual cu unii copii. În pofida claselor structurate pe nivel de inteligență, e posibil să apară dificultăți în înțelegerea unor lecții. Până la urmă, copiii nu sunt mașinării de reprodus cunoștințe.

4. Structurarea claselor gimnaziale pe baza unor specializări

În general, elevii nu știu nici măcar în ultimul an de liceu ce le place cu adevărat și ajung să termine o facultate total nepotrivită. Aceste decizii sunt luate în necunștință de cauză a propriei persoane. Nefăcând altceva decât să ne ducă spre locuri de muncă în care nu ne regăsim, acumulând stres de la vârste fragede.

Încă din ciclul gimnazial, ar trebui să existe o gamă cât mai largă de specializări, unde să se pună accent pe materiile specifice profilului. Reducând din timpul alocat disciplinelor care nu sunt compatibile cu ramura aleasă, se va face loc pentru mai multe ore de practică. Elevii vor putea să se descopere mai repede, având deja certitudinea unor lucruri testate.

Astfel, cei care manifestă aplecare înspre științele exacte ar putea studia cu preponderență ceea ce le face plăcere (matematica, fizica, biologia, chimia), în timp ce aceia care au o sensibilitate pentru artă, muzică, limbă și literatură s-ar pregăti intens din materiile respective (română, engleză, franceză, pictură, muzică etc.).

3. Clasificarea elevilor în funcție de nivelul cunoștințelor

În orice început de ciclu elevii intră cu un anumit bagaj de cunoștințe. La unii este mai mare, la alții mai mic.

Programa școlară este extrem de încărcată, profesorii nu-și permit să piardă nici măcar o oră. Dacă vor acorda mai mult timp celor care au nevoie să recupereze, vor fi neglijați ceilalți care vor să avanseze.

Așadar, un lucru e sigur: cei care nu au o fundație bine definită vor rămâne în urmă. Încă din a V-a, clasele ar trebui organizate în urma rezultatului unui test al cunoștințelorși al nivelului de inteligență. Doar în acest fel, profesorul poate să iși creeze un stil didactic care să se adreseze eficient tuturor.

2. Evaluări și examene periodice pentru toți profesorii din sistem

Aici intervine o problemă care se găsește, în general, la profesorii titulari. După ce scapă de stresul examenelor, dascălii tind să se plafoneze nemaialocând timp pentru pregătirea lor profesională, motivul este simplu: nu-I mai motivează nimic, iar pasiunea este de multe ori o iluzie.

Ei bine, aceste măsuri nu ar trebui aibă un rol justițiar care să genereze stres și anxietate în rândul acestora, ci să arate, mai degrabă, ca niște metode de stimulare. Examenele de acest gen ar fi susținute o dată la câțiva ani (patru, de exemplu), iar cei ce le promovează să primeasă o marire de 20% a salariului.

Cei care nu reușesc să promoveze, vor trece printr-un plan de acțiune, care să remedieze eventualele lacune și să dea o șansă spre succes fiecărui profesor. Am putea fi criticați deoarece omitem examenele de grad sau diversele cursuri de perfecționare. În afara primelor, celelalte creează doar o imagine falsă a avansării, întrucât scopul e doar birocratic și nu în favoarea elevilor.

1. Reducerea numărului de elevi dintr-o clasă

Prin diminuarea numărului elevilor din clase, se pot rezolva două mari probleme actuale simultan:

În primul rând, este deja de înțeles că un profesor nu are cum să fie eficient lucrând cu 30 de oameni simultan. Elevii sunt diferiți, atât ca mod de gândire, caracter sau temperament. Este inevitabil ca unii din ei să nu rămână în urmă, indiferent de stilul acestuia de predare.

Dacă ar fi să ne raportăm la un număr prin care noi credem că informația ajunge în parametri optimi la fiecare, acela ar fi 10. Așa ne putem asigura că atât copilul din prima bancă, cât și cel din ultima, se află permanent în contact direct cu dascălul. Munca elevilor va fi monitorizată constant pe parcursul lecției. Temele se vor verifica din punct de vedere calitativ. Asta îi va permite elevului să primească feedback oră de oră și să-și înțeleagă greșeala.

În al doilea rând, profesorii debutanți și cei titulari, mai ales din mediul rural, se confruntă din ce în ce mai mult cu instabilitatea locului de muncă în cadrul sistemului nostru educațional din două motive:

Primul este legat de posibilitatea ocupării catedrei chiar și după vârsta pensionării. Al doilea face referire la scăderea natalității, rezultând un număr mult mai mic de elevi și de ore.

Așadar, dacă din 30 de elevi s-ar face 3 clase, numărul orelor, cel puțin în mediul urban, s-ar tripla. Tinerii absolvenți ar avea șansa să prindă un post vacant. Profesorii din mediul rural, care rămân fără elevi, ar avea un loc asigurat la o școală din oraș.

Aceasta ar putea fi o soluție care să regleze mai multe situații dintr-un sigur foc. Este nevoie de mult mai multă investiție financiară în educație, dar stim cu toții ca asta nu este o prioritate.

Ne bucurăm că ai citit articolul despre TOP 5 LUCRURI CARE AR TREBUI SCHIMBATE în sistemul școlar.

În centrul nostru de meditații copilul tău are șansa de a beneficia de o parte dintre ideile menționate mai sus.

Tot ce trebuie să faci este să dai click AICI și să te înscrii la o ședință de consultanță gratuită.


Share this:

One Comment

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.

    Pregătire la limba și literatura română:

    Informaţii suplimentare: